top of page

Når Kommuner Fejler: Udfordringer i Sagsbehandlingen af Børnesager



I Danmark burde vi have en velfungerende velfærdsmodel, der sigter mod at sikre børn og unge en tryg opvækst. Dette gælder for alle børn, også for de børn og unge der har funktionsnedsættelser. Dog er det langt fra tilfældet og vi ser desværre en stigende tendens til at Kommunerne begår alvorlige sagsbehandlings fejl i deres håndtering af sagerne.

 

Vi ser fejl som:

 

  1. Utilstrækkelig Kommunikation: Kommunikationen mellem forskellige afdelinger og fagfolk inden for kommunen spiller en afgørende rolle i sagsbehandlingen. Desværre oplever vi i mange sager, at kommunikationen svigter imellem de mange parter, hvilket kan føre til misforståelser og forkerte beslutninger. Et tættere og mere smidigt samarbejde mellem fagfolk som lærere, sundhedspersonale og socialrådgivere er afgørende for at sikre en helhedsorienteret indsats i alle sager.

  2. Manglende Inddragelse af Børn og Familier: I nogle tilfælde tages beslutninger om børn uden tilstrækkelig inddragelse af de berørte børn og deres familier. Dette kan føre til, at vigtige perspektiver overses, og beslutninger træffes uden at tage hensyn til børnenes egne behov og ønsker. En mere inddragende tilgang, hvor børn og familier bliver hørt og respekteret, er afgørende for at undgå fejl i sagsbehandlingen.

  3. Mangel på Uddannelse og Oplæring: Sagsbehandlere inden for børneområdet skal have specialiseret viden og forståelse for børns behov og udvikling, særligt når det kommer til børn med funktionsnedsættelser. Manglende forståelse for børnenes diagnoser, udfordringer og problematikker fører mange sager til fejlagtige vurderinger og beslutninger.

 

Som socialfaglige konsulenter er det vores fornemmeste opgave at sikre at ovenstående sagsbehandlingsfejl ikke sker samt at sikre at der bliver rettet op på familiernes manglende retssikkerhed. Vores arbejdspres er fortsat stigende, hvilket fortæller at området fortsat er i dårlig forfatning.    Herunder ses en opgørelse over Ankestyrelsen hjemviste/omgjorte/ændrede/ophævede afgørelser fra Kommunen, i forhold til servicelovens bestemmelser fra 2023.  


Tallene taler deres eget tydelige sprog - der bliver lavet alt for mange sagsbehandlingsfejl i hele landet og der er hårdt brug for en nytænkning af hele området.


Se tallene herunder, eller download PDFen




Serviceloven - 2023

 

Behandlede

 

Ændrede/ophævede

 

Hjemviste

 

Omgjorte

Omgørelses

 

1. kvartal

2. kvartal

i alt

1. kvartal

2. kvartal

1. kvartal

2. kvartal

i alt

%

Albertslund

28

11

39

0

1

5

6

12

31%

Allerød

15

7

22

3

0

5

1

9

41%

Assens

6

7

13

2

1

2

2

7

54%

Ballerup

23

12

35

1

1

10

5

17

49%

Billund

12

19

31

1

2

9

9

21

68%

Bornholm

18

10

28

1

0

6

3

10

36%

Brøndby

19

22

41

0

0

9

6

15

37%

Brønderslev

19

14

33

1

2

8

2

13

39%

Dragør

4

1

5

0

0

1

0

1

20%

Egedal

28

28

56

2

1

7

15

25

45%

Esbjerg

65

33

98

6

2

20

12

40

41%

Fanø

0

0

0

0

0

0

0

0

 

Favrskov

20

14

34

3

3

7

3

16

47%

Faxe

18

13

31

1

1

7

3

12

39%

Fredensborg

9

9

18

1

0

2

2

5

28%

Fredericia

21

17

38

3

2

10

6

21

55%

Frederiksberg

34

15

49

4

2

6

3

15

31%

Frederikshavn

18

16

34

2

2

5

1

10

29%

Frederikssund

17

6

23

1

1

6

1

9

39%

Furesø

20

7

27

1

1

4

3

9

33%

Faaborg-Midtfyn

27

13

40

3

0

7

1

11

28%

Gentofte

28

28

56

4

7

5

6

22

39%

Gladsaxe

32

18

50

1

1

12

9

23

46%

Glostrup

7

7

14

0

0

1

1

2

14%

Greve

29

19

48

4

2

12

8

26

54%

Gribskov

17

21

38

0

1

5

7

13

34%

Guldborgsund

24

18

42

4

3

3

3

13

31%

Haderslev

45

26

71

7

7

14

7

35

49%

Halsnæs

17

14

31

2

0

6

1

9

29%

Hedensted

34

22

56

2

2

8

10

22

39%

Helsingør

26

20

46

4

2

4

8

18

39%

Herlev

21

13

34

2

0

1

6

9

26%

Herning

43

21

64

2

2

17

10

31

48%

Hillerød

28

20

48

2

0

9

7

18

38%

Hjørring

25

15

40

0

2

7

5

14

35%

Holbæk

20

21

41

3

1

8

12

24

59%

Holstebro

39

14

53

2

0

13

4

19

36%

Horsens

47

18

65

2

2

19

6

29

45%

Hvidovre

29

23

52

2

1

11

4

18

35%

Høje-Taastrup

14

14

28

2

1

1

6

10

36%

Hørsholm

9

5

14

0

0

3

2

5

36%

Ikast-Brande

19

11

30

2

1

8

3

14

47%

Ishøj

8

13

21

1

1

2

4

8

38%

Jammerbugt

35

22

57

2

2

8

7

19

33%

Kalundborg

28

10

38

1

2

8

1

12

32%

Kerteminde

13

3

16

2

0

6

2

10

63%

Kolding

21

30

51

0

5

6

6

17

33%

København

218

135

353

19

8

45

40

112

32%

Køge

21

23

44

1

6

11

12

30

68%

Langeland

12

0

12

3

0

3

0

6

50%

Lejre

19

5

24

3

0

1

0

4

17%

Lemvig

13

5

18

1

0

3

4

8

44%

Lolland

22

20

42

1

3

4

5

13

31%

Lyngby-Taarbæk

9

21

30

0

3

2

9

14

47%

Læsø

1

0

1

0

0

0

0

0

0%

Mariagerfjord

21

4

25

3

0

9

1

13

52%

Middelfart

11

16

27

0

2

1

7

10

37%

Morsø

5

2

7

0

1

3

0

4

57%

Norddjurs

28

13

41

8

1

7

4

20

49%

Nordfyns

15

12

27

1

4

7

1

13

48%

Nyborg

12

8

20

2

0

5

2

9

45%

Næstved

44

23

67

5

8

13

5

31

46%

Odder

5

5

10

1

0

3

1

5

50%

Odense

61

48

109

8

8

13

14

43

39%

Odsherred

32

11

43

6

5

8

3

22

51%

Randers

42

20

62

2

0

12

6

20

32%

Rebild

14

6

20

3

2

2

2

9

45%

Ringkøbing-Skjern

35

21

56

4

0

7

1

12

21%

Ringsted

14

10

24

1

1

5

2

9

38%

Roskilde

45

24

69

3

0

14

5

22

32%

Rudersdal

16

10

26

2

2

4

1

9

35%

Rødovre

21

37

58

1

3

3

12

19

33%

Samsø

1

0

1

0

0

0

0

0

0%

Silkeborg

25

19

44

2

1

6

6

15

34%

Skanderborg

41

22

63

5

1

9

4

19

30%

Skive

15

18

33

2

1

5

5

13

39%

Slagelse

49

40

89

3

3

11

11

28

31%

Solrød

18

7

25

0

2

9

3

14

56%

Sorø

16

16

32

1

2

1

3

7

22%

Stevns

11

8

19

1

0

5

2

8

42%

Struer

4

7

11

0

0

2

6

8

73%

Svendborg

26

15

41

2

2

6

5

15

37%

Syddjurs

18

10

28

4

2

3

3

12

43%

Sønderborg

17

21

38

3

2

3

5

13

34%

Thisted

18

15

33

2

0

7

4

13

39%

Tønder

12

5

17

0

0

4

2

6

35%

Tårnby

22

16

38

1

2

10

1

14

37%

Vallensbæk

9

9

18

2

0

2

2

6

33%

Varde

22

7

29

3

3

5

1

12

41%

Vejen

18

13

31

0

2

6

3

11

35%

Vejle

39

30

69

6

1

11

11

29

42%

Vesthimmerlands

13

20

33

5

5

1

3

14

42%

Viborg

39

26

65

5

7

11

4

27

42%

Vordingborg

36

20

56

4

2

9

8

23

41%

Ærø

0

0

0

0

0

0

0

0

 

Aabenraa

14

19

33

0

3

9

8

20

61%

Ålborg

52

30

82

13

3

13

9

38

46%

Århus

123

85

208

6

4

32

26

68

33%

 

 

 

4150

 

 

 

 

1608

39%


85 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

תגובות


Børns Værdi ApS

+45 27 82 18 16    -    + 45 42 65 36 63

CVR: 44262029

Østergade 15 - 8900 Randers - Danmark

  • Bluesky
  • Instagram
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn

©2024 by Børns Værdi.- Siden anvender kun nødvendige session cookies

bottom of page